donderdag 29 november 2012

Peren-custardtaart

Weer twee nieuwe volgers en daarom: taart! Fijn dat jullie, Bonjoli en Geralien, mijn weblog willen volgen :)

Voor mijn verjaardagsfeestje maakte ik een peren-custardtaart. Njammie! Hij was alleen zo lekker, dat ik vergat om er een foto van te maken. Helaas. Maar, ik heb hieronder een foto geplaatst van één de inspiratierecepten, krijg je toch een beetje een indruk van de taart!

Poached Pear and Custard Custart Tart
Gepocheerde peer-custardtaart Bron
Wat heb je nodig voor deze peren-custardtaart (8 personen):
Bodem:
  • 6 1/2 cup bloem
  • 6 el suiker
  • snuf zout
  • 113 gram koude boter, in blokjes
  • 1 ei
  • eventueel wat melk
Vulling:
  • 3 à 4 rijpe peren
  • 3 el bloem
  • 1/2 cup suiker
  • 3 eieren
  • 1 el oranjebloesemwater
  • 2/3 cup volle melk
  • 1 el honing
  • 1/2 el citroensap
  • poedersuiker
Wat moet je doen:
Begin met de bodem. Meng in de keukenmachine de bloem, suiker, zout en boter tot een kruimelig mengsel. Voeg dan het ei toe en meng tot een deeg ontstaat. Voeg eventueel een lepel melk toe als het deeg te korrelig blijft. Verpak het deeg in plastic folie en leg ongeveer 2 uur in de koelkast.

Haal het deeg uit de koelkast en rol het uit op een met bloem bestoven oppervlakte. Rol het deeg rond je deegroller en plooi het deeg in de ingevette taartvorm. Lukt dit niet? Duw het deeg dan met je handen uit in de vorm. Vergeet de opstaande rand niet!

Verwarm de oven voor op 175 graden Celsius.

Schil de peren (eerst drie, de vierde is reserve) en verwijder het klokhuis. Snijd de peren in dunne plakjes.Verdeel de plakjes over de taartbodem. Probeer de plakjes op hun dunne, platte kant te zetten, zodat je een soort waaier maakt en de peren net boven de custard uit komen te steken. Is je taartvorm nog niet vol? Gebruik dan ook de vierde peer.

Maak dan de custard: meng de bloem en suiker, voeg de eieren toe. Roer met een garde tot er geen klontjes meer in zitten. Voeg dan de oranjebloesemwater en melk toe. Roer nogmaals goed door, tot een egale massa ontstaat. Giet het mengsel voorzichtig over de peren.
Zet de taart 40-45 minuten in de oven, totdat de custard stevig is.
Meng de honing met het citroensap en bestrijk de peren direct uit de oven met dit sap.
Bestrooi voor het serveren met wat poedersuiker.

Tips:

  • Heb je geen oranjebloesemwater? Gebruik dan vanille.
  • Peren en custard is een klassieke combinatie, maar volgens mij is perzik of abrikoos of bramen ook errug lekker...


Pin It!

2 opmerkingen:

  1. oh, dat lijkt me heerlijk, die ga ik ff onthouden. We zijn allemaal dol op custard thuis, dus dat is vast een goed idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou jouw Peren-custardtaart is een aanrader.
    Ik heb hem mogen proeven en hij was heerlijk.
    Het oranjebloesemwater geeft er een aangenaam
    oosters tintje aan, lekker!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...