zondag 14 juli 2013

Bananenbrood met chocola en zonnebloempitten (zonder ei)

Nhan en ik zijn pas begonnen met roeien. Leuk, ik kan het je echt aanraden :) Lekker op het water en je gebruikt je hele lichaam. Goed voor je, als je de hele dag op kantoor zit ;)
Nu we redelijk kunnen roeien, was het tijd voor een lange tocht: 20 kilometer! Dan moet je natuurlijk goed eten en niet alleen maar brood :p

Wel gezond spul natuurlijk, dus koos ik voor een bananenbrood met chocola en zonnebloempitten. Bananen bevatten veel koolhydraten, zodat je het sporten een poosje vol kunt houden. Zowel bananen als zonnebloempitten bevatten daarnaast ook veel mineralen. Vooral de combinatie Kalium-Natrium en het mineraal Magnesium zijn belangrijk: die zorgen ervoor dat je spieren goed werken. Zonnebloempitten zijn zelfs beter voorzien van deze mineralen dan bananen!
En chocola..een beetje is niet slecht voor, zeker niet als je kiest voor pure chocola. Bovendien: ook pure chocola bevat veel Magnesium. (bron zonnebloempitten, banaan, chocola, belangrijke mineralen)

Het recept vond ik in de Allerhande, de pistachenoten verwisselde ik met zonnebloempitten. Het levert een flinke cake op, die je vooral niet in dikke plakken moet snijden: het vult behoorlijk.
De basterdsuiker die over de cake wordt gestrooid, zou ik een volgende keer niet meer gebruiken. Het smolt niet in de oven, waardoor je gewoon suiker zat te eten.
In plaats van tarwebloem gebruikte ik tarwemeel, zodat de cake nog wat gezonder wordt.

Bananenbrood met chocolade
Foto van Allerhande
Wat heb je nodig voor 1 normale cakevorm:

  • 250 gram tarwebloem (ik gebruikte tarwemeel)
  • 2 tl bakpoeder
  • 1 tl gemalen kaneel
  • 100 gram boter, op kamertemperatuur
  • 200 gram witte basterdsuiker (ik gebruikte gewone suiker)
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 2 eieren (ik gebruikte ei-vervanger: 2 el gemalen lijnzaad met 6 el water, zie tips)
  • 1 bekertje crème fraîche (125 ml)
  • 300 gram banaan, gepeld en geprakt (ongeveer 3 bananen)
  • 100 gram pure chocola, in stukjes
  • 1/2 bakje pistachenoten (à 95 gram), grof gehakt (ik gebruikte een handje zonnebloempitten)
  • 2 el bruine basterdsuiker
Wat moet je doen:
Verwarm de oven voor op 180 graden Celius. Bekleed een bakvorm met bakpapier.
Zeef in een grote kom de bloem met bakpoeder, kaneel en een mespunt zout.
Meng de boter en suiker 20 seconden in de keukenmachine. Laat de machine draaien en voor 1 voor 1 de eieren en de crème fraîche toe.
Schep het mengsel door de bloem. Schep daarna de banaan en de chocola erdoor. Giet het beslag in de cakevorm en bestrooi met suiker en pistachenoten.
Bak 1 uur in de oven. Als een saté-prikker schoon uit de cake komt, is de cake gaar.
Laat de cake 30 minuten afkoelen in de vorm. Laat de cake daarna afkoelen op een rooster.

Tips:

  • Bakpapier blijft bij mij nooit goed zitten in een cakevorm. Daarom vet ik de vorm in, zodat het papier blijft plakken. Ook knip ik het papier in bij de hoekjes, zodat je er beter een rechthoek van kunt maken.
  • Vergeten eieren te kopen of eet je liever geen ei? Ik heb ontdekt dat je ei in baksels prima kunt vervangen door gemalen lijnzaad. 1 el gemalen lijnzaad met 3 el water is de vervanging voor 1 ei. Meng het lijnzaad met het water en laat even staan. Het wordt dan dikker en je kunt het zo toevoegen aan het beslag.
Pin It!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...