woensdag 10 juli 2013

Snelle sinaasappelcake (vegan!)

Met deze zomerse dagen heb ik vaak zin in frisse smaken. Voor een feestje het afgelopen weekend maakte ik daarom een sinaasappelcake. Ik was zelf verbaasd over het resultaat: een heel luchtige cake, frisse sinaasappelsmaak en zo smeuïg! De cake is helemaal opgegaan, naast de andere toetjes ;)
Ik ga de cake zeker vaker maken, al helemaal omdat je hem heel snel klaar hebt: binnen 10 minuten had ik het beslag gereed...en meestal ben ik niet zo snel ;)
Sinaasappelcake (foto van Vegrecipes of India)
Tsja...feestjes en foto's maken gaan niet zo goed samen... Daarom een foto van de website van het recept, Vegrecipes of India. Zoals je op de foto al kunt zien is dit recept voor een kleine cakevorm. Die had ik niet, daarom heb ik het in een gewone vorm gebakken. Daardoor wordt ie wat lager, maar dan vond ik niet erg. Je zou het recept kunnen verdubbelen en dan een gewoon formaat cake maken.

Wat heb je nodig voor deze sinaasappelcake:
  • 130 gram bloem
  • 1 el custardpoeder
  • 1/2 tl bakpoeder
  • 1/2 tl baksoda
  • snufje zout
  • 165 gram sinaasappelsap
  • 95 gram suiker
  • 45 gram olijfolie
  • 1/2 tl sinaasappelzest
Wat moet je doen:
Verwarm de oven voor op 180 graden Celsius.
Zeef de bloem, bakpoeder, baksoda en zout in een kom. Mix in een andere kom de suiker en olijfolie (ik gebruikte gewoon een garde, gaat prima). Mix daarna de sinaasappelsap en -zest er doorheen. Vouw met een spatel het bloemmengsel door het sinaasappelmengsel. Als je wilt, kun je daarna nog even met een garde kloppen.
Vet een cakevorm in en giet het beslag in de vorm.
Bak 30-35 minuten in de oven. Laat 20 minuten in de vorm afkoelen en keer de vorm dan om. 

Tips:
  • Volgens het recept moet je de cake warm eten. Omdat wij nog een stukje moesten reizen, heb ik de cake volledig in de vorm laten afkoelen...ook dat smaakte prima!
  • Als je het recept verdubbeld, moet de cake natuurlijk ook wat langer in de oven. Test met een saté-prikker of de cake gaar is: de saté-prikker moet schoon uit de cake komen. Ik schat dat je met 45-50 minuten al een heel eind bent.
  • Volgens de website van de veganchallenge is custardpoeder veganistisch!
Pin It!

4 opmerkingen:

  1. Mmmm die ziet er lekker uit, die ga ik zeker en vast een maken

    Liefs
    Marjo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ziet er lekker uit ! maar kan je de olijfolie vervangen door zonnebloemolie?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor, dat kan :) Laat je weten of de cake lekker was?

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...