zaterdag 31 maart 2012

Vietnamees toetje met tofu

Tofu vind ik een heerlijk product, zowel letterlijk als figuurlijk. De smaak is vrij neutraal, waardoor je het met allerlei smaken kunt combineren. Ook de bereidingswijze is vrijwel eindeloos: gestoomd, gebakken, gefrituurd, gekookt...
Tofu is gemaakt van gestremde sojamelk en is puur plantaardig. Het is mogelijk om zelf tofu te maken, op bijvoorbeeld deze website wordt uitgelegd hoe je dat zou kunnen doen. Natuurlijk kun je tofu ook gewoon in de winkel kopen. Ik koop het vaak in de toko, dat vind ik lekkerder dan uit de supermarkt. Het leuke van de toko vind ik dat de tofu zelf gemaakt wordt en het daarom nooit precies dezelfde kwaliteit heeft: de ene keer is de tofu zachter dan de andere keer.
Je kunt ook voorverpakte tofu kopen en dan heb je vaak de keuze uit verschillende soorten: stevige, zijdezachte, gerookte of al gemarineerde tofu. Het is afhankelijk van je smaak en de toepassing van de tofu welke soort je gebruikt.
In Vietnam heb ik ook vaak tofu gegeten, bijvoorbeeld gevulde tofu met tomaten en andere groenten. Ook is er een toetje met tofu en dát is lekker! Daar wordt hele zachte tofu (zijdezachte of silken tofu) voor gebruikt. Ik wilde dit toetje graag eens maken in Nederland en afgelopen week was het dan zo ver.
In de toko kocht ik een pakje silken tofu (rood pakje) en thuis maakte ik een gembersiroop.

Het toetje! Mooi contrast hè: een Vietnamees toetje in een oud,  Hollands kommetje :)
Wat heb je nodig voor 2 personen:

  • ongeveer 100 gram silken tofu
  • 20 gram gember
  • 1/2 cup bruine suiker
  • 1/2 cup water
  • snufje zout

Wat moet je doen:
Schil de gember en snijd het in dunne plakjes. Verwarm de gember, suiker en het water, totdat de suiker is opgelost. Breng het goed aan de kook en voeg dan een snufje zout toe. Pas op, de siroop gaat bruisen! Na een minuutje is dat weg. Laat het mengsel nog 5 minuten zachtjes borrelen en haal het van het vuur. Roer nog even goed door en laat het afkoelen. Na het afkoelen is het een dikke stroop geworden met een uitgesproken gembersmaak.
Snijd dunne plakjes silken tofu en leg het in een kommetje. Schep er dan wat lepels gemberstroop overheen en genieten maar!

Tips:

  • De hoeveelheid gember is naar smaak. In het originele recept stond 30 gram gember, maar ik vond dat zelf erg sterk. 
  • Je kunt de gemberstroop ongeveer een week bewaren. Het smaakt ook lekker bij een chocoladetoetje!


Pin It!

2 opmerkingen:

  1. Jammie! Dat ziet er heerlijk uit. Leuk om zelf gemberstroop te maken. Echt een recept om een keer uit te proberen.
    Wist je dat je oma gek is op gember?

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik gebruik eigenlijk nooit tofu, maar als ik jouw
    enthousiasme daar over lees, moet daar toch maar eens verandering in komen.
    Misschien is dit toetje wel een idee, ik houd in ieder
    geval zeer van gember.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...