maandag 9 april 2012

Panna cotta met bramensaus

Ik verzamel al jarenlang recepten, die plak ik dan in een map. Het is zo leuk om dat dan weer eens door te lezen! Niet alleen de gerechten op zich, maar ook de verandering die ik zelf heb doorgemaakt: van relatief eenvoudige, simpele gerechten naar de wat complexere gerechten. Soms ruim ik de map op: gerechten waarvan ik weet dat ik ze toch niet ga maken, kunnen er dan uit. Ruimte voor andere gerechten!

Uit mijn map heb ik laatst panna cotta gemaakt. Het was gelijk een succes! Jippie! Panna cotta is een pudding gemaakt van room en gelatine. Daaraan kun je nog weer van alles toevoegen, zoals fruit, chocola of noten. Nu, na een aantal keer oefenen, heb ik een recept dat iedereen die ik het heb voorgezet, echt lekker vindt:) Ik wil het graag met jullie delen.
Yoghurtpanna cotta met bramensaus en chocoladeflik
Wat heb je nodig voor 4 personen:

  • 250 ml room
  • smaakstof: opengesneden vanillestokje, losse thee
  • 250 ml dikke yoghurt (zie de tips onder het recept)
  • 50 gram suiker
  • 3 blaadjes gelatine
  • 50 gram chocola (naar keuze melk, puur of wit)
  • Bramensaus of andere vruchtensaus


Wat moet je doen:
Verwarm de room tot tegen de kook. Voeg de smaakstof toe en houd het 10 minuten warm. Week de gelatine in koud water. Voeg de suiker toe aan de room en roer tot het is opgelost. Knijp de zacht geworden gelatine uit en voeg het toe aan de room: blijf roeren totdat de gelatine is opgelost.
Giet het roommengsel door een zeef in een kom. Voeg de yoghurt toe en roer tot het een egaal geheel is geworden. Spoel 4 puddingvormpjes om met water, droog ze niet af. Verdeel het mengsel over de vormpjes, dek af en zet ongeveer 3 uur in de koelkast. Ik heb van die puddingvormpjes met een losse bodem en deksel, erg handig!
De puddingvorm
Maak dan de chocoladeflikken:
Verwarm de chocola tot vloeibaar. Teken rondjes (diameter ongeveer 4 cm) op papier, leg dat papier onder een stuk bakpapier. Zo kun je de rondjes zien. Vul nu de rondjes met chocola.Laat afkoelen op een niet te koude plek (in de bijkeuken ofzo, niet in de koelkast).

Serveren:
Stort de pudding op een schaal. Giet er wat bramensaus overheen en steek een chocoladeflik in de pudding.

Eet smakelijk!

Tips:

  • Alle soorten dikke yoghurt zijn goed: Griekse, Turkse en volle yoghurt die je hebt laten uitlekken (=hangop). Ik heb wel gemerkt dat het lekkerder is als de yoghurt niet al te 'droog' is. Ik gebruik daarom volle yoghurt die ik ongeveer een kwartier tot twintig minuten laat uitlekken.
  • Smaakstof: je kunt werkelijk alle smaakjes gebruiken, ook bijvoorbeeld uit een potje. Ik vond de thee erg lekker. Kies een thee met veel smaak, bijvoorbeeld Earl Grey. 
  • Na het toevoegen van de yoghurt kun je stukjes fruit, chocola of nootjes toevoegen. Je kunt ook een beetje van de room (50 ml) vervangen door sterke koffie.
  • De chocoladeflikken kun je extra lekker maken door er fijngehakte nootjes of stukjes fruit op te strooien als de chocola nog warm is.
  • De bramensaus heb ik zelf gemaakt met bramen uit de tuin: even koken zonder water (goed erbij blijven dus!), proeven, beetje suiker erbij en door een draaizeef (passer vite). Heerlijk! Natuurlijk kun je ook de bramensaus vervangen door elke willekeurige andere vruchtensaus.
Pin It!

4 opmerkingen:

  1. Heerlijk ziet het er uit! Laat ik nou ook nog 2 potjes in de koelkast hebben staan :)
    Ik zal er wat lekker van maken.

    Hoe doe je dat met die thee? Heb je dat in een zakje?

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kunt thee in een theezakje gebruiken, maar ik heb gemerkt dat losse thee beter werkt. Gewoon de thee in de room strooien, bij het zeven blijft de thee achter in het zeefje:)

      Verwijderen
  2. Ziet er lekker uit! Die puddingvormpjes heb ik ook, zijn erg handig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het ziet er heel lekker uit en leuk weer dat het een gerecht is waar je mee kunt variƫren.
    Ik vind thee als smaakstof wel heel spannend klinken.
    Compliment voor de prachtige foto, het water loopt me
    al in de mond bij het zien.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...