maandag 4 juni 2012

Tabbouleh- lekker Libanees

Soms is het fijn als je eerst gerechten kunt testen, voordat je ze andere mensen voorzet. Zo ook bij Tabbouleh. Ik had er al wel eens over gelezen wat het is, maar had het nog niet zelf bereid. Tot een van mijn leerlingen (zelf Libanese) vertelde dat ze dit het allerlekkerste eten vindt :p

Omdat ik toch alleen at, dacht ik: kom, ik ga eens Tabbouleh maken. En laat ik dan gelijk ook maar Baba Ganoush uitproberen, dat volgens de kok op een superlekker broodje zat dat ik had geproefd...

Boven Baba Ganoush, onder Tabbouleh
Tabbouleh (of Taboulé) komt uit het gebied dat Levant wordt genoemd: een aantal landen die ten oosten van de Middellandse zee liggen, ofwel geheel of gedeeltelijk Israël, Jordanië, Libanon, de Palestijnse gebieden, Irak en Syrië (bron). Het is een salade die vaak deel uit maakt van een heel buffet van hapjes (meze), maar die ook prima op zichzelf gegeten kan worden. Er wordt traditioneel Bulgur gebruikt , gebroken tarwe (bron). Bulgur heeft een zachte structuur, maar valt niet uit elkaar. De smaak is mild en is een goede variatie op rijst, je hebt bovendien minder bulgur dan rijst nodig voor een maaltijd. In Libanon wordt overigens meer peterselie dan bulgur gebruikt om Tabbouleh te maken, maar dat heb ik niet gedaan ;)

Baba Ganoush is een dip/spread van geroosterde aubergine, sesampasta (tahin) en citroensap. Ook dit komt uit Libanon en wordt daar vaak gegeten met pita-brood (bron).

De tabbouleh zoals ik die gemaakt heb, is niet helemaal traditioneel: er hoort geen wortel in en er mogen nog meer kruiden bij. Maar omdat ik wel graag wat meer groente wilde eten dan komkommer en tomaat, heb ik er wat wortel bij gedaan, smaakte goed!
Tabbouleh
Wat heb je nodig voor Tabbouleh (1 persoon)

  • 1/2 kopje bulgur (senseokopje)
  • 2 kleine winterwortels
  • ongeveer 10 cm komkommer
  • 1 tomaat
  • 4-5 takjes peterselie
  • 4-5 grote muntbladeren (ik heb verse munt in de tuin, blaadjes zijn ongeveer 8cm groot)
  • olijfolie
  • citroensap
  • peper
  • zout
Wat moet je doen:
Kook de bulgur volgens de aanwijzingen op de verpakking (ik kookte de bulgur in 1 kopje water, 10 minuten op laag vuur op een warmhoudplaatje, daarna 15 minuten laten nagaren op dat plaatje).
Schil de wortel en snijd hem in kwarten of blokjes, maar niet te dik. Toen de bulgur nog 10 minuten op het plaatje moest staan, voegde ik de wortels toe. Zo werden ze een beetje zachter, maar niet gekookt.
Snijd de tomaat in kleine blokjes, evenals de komkommer. Ik haalde de zaadjes er bij de tomaat en komkommer niet uit, hierdoor wordt de salade wat smeuïger.
Snijd de peterselie zonder steeltjes heel fijn, evenals de munt.
Meng de tomaten, komkommer en kruiden goed. Voeg dan beetje bij beetje de bulgur en wortel toe. Meng iedere keer goed. Roer er een scheutje olijfolie door, breng op smaak met peper en zout. Ik gebruik normaal bijna geen zout, maar vond het hierbij wel erg lekker! Proef de salade, roer er een scheutje citroensap doorheen en proef opnieuw. Wat een verschil! Beoordeel of er nog meer wat iets (peper, zout, olijfolie, citroensap) bij moet en serveer.

Dan de Baba Ganoush, ik had dat bij de tabbouleh geserveerd met pitabroodjes.
Baba Ganoush
Hmm....

De eerste hap was niet echt wat ik me er van voorgesteld had. Toen ik het blikje opentrok (gekocht bij de Tukse Toko) dacht ik al: is dit wel wat ik op dat broodje had geproefd?!
Het smaakt heel erg rokerig en "zwaar" in je mond. Ik vond het gek genoeg ook wat flauw en had er wat peper bij gedaan. Toen werd het wat beter, maar dit is echt niet mijn favoriet.
Iemand een bakje ophalen? ;)

Ik ga de volgende keer opnieuw vragen wat er nou op het broodje zat, maar volgens mij was het echt niet Baba Ganoush! Op het broodje smaakte het zoeter, meer naar tomaat en de kleur was ook anders.
Jammer!

Ik ga vanavond nog eens Baba Ganoush proberen, ditmaal maar met groente. Misschien bevalt dat beter...
Pin It!

4 opmerkingen:

  1. De salade(tabbouleh) lijkt me heel lekker.
    Leuk dat je het eerst bij iemand hebt gegeten die weet hoe het moet.
    Maar je hebt blijkbaar nog niet alle geheimen aan de kok ontfutseld. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat met de spread...
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het kan best Baba Ganoush geweest zijn, maar dan zeker niet uit een potje. Gessie, dat kan niet anders als vies zijn. Zelf maken is zó simpel: aubergines roosteren, tahin, citroen, kruiden. Recepten volop op internet. Ik weet zeker dat je je huisgemaakte versie wel zult waarderen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja, had al gezien hoe het moest:P Wilde alleen even snel, en bij de turk naast een aubergine en tahin ook maar een kant-en-klaar blikje gekocht. Als ik even tijd heb, probeer ik het nog wel eens zelf te maken:P

      Verwijderen
  3. Vind tabouleh ook zo lekker! Ideale salade voor tijdens de zomer!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...