zaterdag 2 juni 2012

VeggieChallenge

Er was een tijd dat wij thuis alleen vegetarisch aten. Als je zo opgevoed wordt, mis je ook geen vlees of vis bij de maaltijd of op de boterham. Ik kan me nog wel herinneren dat er een jongen in mijn klas zat die met zijn verjaardag op school altijd op knakworstjes trakteerde. Die werden dan door zijn moeder naar school gebracht, zodat ze lekker warm waren (nu ik het opschrijf moet ik er om lachen, op dat moment was het heel normaal! :P ). Voor mij zat er dan een aluminium pakje bij, waarin wat blokjes kaas zaten. Echt attent dat ze daar aan dachten :)

Pas later, ik weet niet meer wanneer, gingen we thuis wat vis en volgens mij nog later ook wat vlees eten. Niet veel, gewoon wat hapjes 'voor erbij'. Ik was niet erg gek op vlees, maar de jus vond ik wel erg lekker voor over de aardappels! Soms kregen we ook hachee met rode kool van mijn oma...oh...dát was lekker! Ik heb haar eens het recept gevraagd, maar dat in slordigheid weer kwijt geraakt :( Moet het maar weer eens vragen, het is echt heel lekker!

Nu ik niet meer thuis woon, heb ik er weinig moeite mee om vlees of vis te laten staan. Ik denk dat mijn opvoeding hierbij wel van groot belang is geweest. Ik ken bijvoorbeeld iemand die thuis elke dag vlees at. Toen ze zag dat wij dat niet deden, was dat echt een eye-opener voor haar. Sindsdien is zij ook vis en zelfs vegetarisch gaan eten. Je eetpatroon kan dus veranderen!

Je ziet de laatste tijd een trend ontstaan richting het bewust omgaan met eten: waar komt het eten vandaan, hoe is het geteeld, etc. In Trouw stond een artikel waarin een professor gevraagd werd naar deze trend. Ook ik ben gaan nadenken over mijn/ons eten. Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik, door middel van mijn eetpatroon, iets kan doen om mijn ecologische voetafdruk te verkleinen. Voor mijzelf vind ik het belangrijk om goed met het milieu om te gaan, om allerlei redenen. Waarom eet ik dan gewoon wat ik lekker vind (en wat mijn beurs toelaat :P )?
Daarom heb ik gekeken wat ik kan veranderen, binnen mijn mogelijkheden. Ik heb gekeken naar lokale voedselaanbieders (boerderijwinkels bijvoorbeeld), maar daar heb ik nog niet echt gevonden wat ik zoek. Wel heb ik een goede groenteman gevonden, die lokale producten voor een goede prijs verkoopt. Daar kom ik vaker! Ook de markt vind ik een fijne plek om te voedsel te kopen. Hierbij probeer ik wel rekening te houden met de seizoensgroente. Wat betreft vegetarische producten: ik vind die Valess-dingen niet echt lekker. Tofu (of tahoe) juist wel en dat is bij de Toko ook nog eens goedkoop :) Dat is voor mij dus een goede vlees-/visvervanger. Een omelet op z'n tijd is heerlijk en kun je goed mee variëren. Een maaltijd zonder iets erbij kan zeker ook lekker zijn!

Via twitter kwam ik een actie tegen die vegetarisch eten wil promoten, VeggieChallenge. Als je meedoet, wordt je uitgedaagd om een zelfgekozen aantal dagen per week vegetarisch of zelfs veganistisch (helemaal zonder dierlijke producten, dus ook geen ei, melk of boter) te eten. Dit doe je een maand lang en elke dag krijg je tips en recepten via hun website, facebook en twitter. Het leek me een leuke uitdaging! Gewoon, voor het proberen, en wie weet kom je nog wel heerlijke recepten tegen (die ik uiteraard weer met jullie deel!). Misschien vind je het leuk om ook de uitdaging aan te gaan? De eerste groep is net begonnen, op 1 juni, de andere groep start op 1 juli.

Ik wil absoluut niet zeggen dat jij ook (meer) vegetarisch moet gaan eten. Als iemand tegen je zegt dat het moet, doe je het juist niet, is mijn ervaring :P Maar ik denk dat het wel voor iedereen goed is om eens na te denken over je eetpatroon. Niet alleen voor je eigen gezondheid, maar ook voor de wereld als geheel. Benieuwd naar cijfers over de impact van je eten op de wereld? Neem hier eens een kijkje. Of surf eens op het web rond, er is genoeg over te vinden! 

Ach... en weetje? Af en toe eens geen vlees of vis is ook gewoon lekker!
Pin It!

3 opmerkingen:

  1. Tja, met opvoeding leg je de basis, maar het is aan het kind zelf wat hij/zij ermee doet!
    Ik vind het geweldig dat je bewust met voedsel omgaat en kijkt wat dat voor impact heeft op het milieu.
    Beter iets minder en goed eten dan gedachteloos alles maar naar binnen proppen.
    Leuk initiatief trouwens dat Veggie Challenge. Ik zal er eens gaan kijken.

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn vriend en ik doen ook mee aan de VeggieChallenge. Wij eten een maand lang veganistisch - het is nu dag twee en het is nu al een grote challenge. Toen ik twee jaar geleden vegetariër werd was het makkelijker. Het is vrij duidelijk waar vlees in zit en waar niet. Veganistisch eten is een heel ander verhaal. Overal zit wel iets van ei of melk in - veganistisch brood is niet eens te betalen!!! Maar het is een leuke uitdaging die wij voornamelijk doen om meer variatie te krijgen in ons eetpatroon! Ik vind het een super initiatief. Dit laat mensen weer even nadenken wat ze eten. Ik ben niet tegen het eten van vlees. Maar voor bewust eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi dat je aandacht besteed aan dit initiatief.
    Zoals je weet eet ik zowel vlees als vis, maar ik maak ook wel vegetarische gerechten.
    Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met VeggieChallenge.
    Je had het in een ander blog ook over eten uit je eigen tuin. Vandaag met oma de eerste peultjes gehad uit eigen tuin en vis er bij hmmmm.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...