dinsdag 14 mei 2013

Panpizza zonder oven

Eerder vertelde ik al over de panpizza van mijn moeder. Ik maakte mijn eigen versie, wel gebaseerd op haar recept.

Panpizza met kazen
Wat heb je nodig voor 2 pizza's:

  • 250 gram meel (ik gebruikte een mengsel van bloem, boekweitmeel en maismeel)
  • 2 tl bakpoeder
  • 2 eieren
  • melk
  • 1 blikje tomatenblokjes
  • verse of gedroogde oregano
  • zout en peper
  • beleg naar keuze (ik gebruikte ringetjes ui, reepjes paprika, plakjes champignons, geraspte kaas, tonijn uit blik, kappertjes en mozzarella)
Wat moet je doen:
Meng het meel met de bakpoeder. Mix er daarna de eieren doorheen. Maak met de melk een vloeibaar mengsel, niet te dun. Zet apart.
Doe de tomatenblokjes in een blender. Voeg de oregano, zout en peper naar smaak toe en blender tot een gladde saus.

Verhit wat olie in een koekenpan waar een deksel op past. Giet de helft van het beslag in de pan, verdeel het beslag over de bodem van de pan. Leg het deksel op de pan en laat de koek op laag vuur garen. Als de bovenkant droog is, keer je hem voorzichtig om. Giet wat van de saus op de koek en verdeel over de bovenkant. Beleg dan naar keuze. Leg het deksel weer op de pan en laat ongeveer 5 minuten garen, tot de kaas is gesmolten.

Tips:

  • Dit recept kun je gemakkelijk glutenvrij maken, door glutenvrij meel te gebruiken.
  • Als je een grote pan hebt, kun je ook 1 koek maken. Door de koek op beide helften verschillend te beleggen, heb je toch nog twee verschillende smaken. Een zoete kant is ook lekker, met kaas, banaan  en appel bijvoorbeeld.
  • In plaats van de tomatensaus kun je ook ketchup gebruiken.
  • Tomatensaus over? Lekker door de pasta!
Pin It!

4 opmerkingen:

  1. Dit lijkt mij een heerlijke variatie op de mij welbekende pizza! Leuk om daar zo mee te experimenteren :)

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker en makkelijk lijkt me. Een recept om eens
    uit te proberen...
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi een vraagje, kan de deeg ook gemaakt worden van 100% boekweitmeel?

    Ben daar eigenlijk naar opzoek.

    Gr Precilla

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Precilla,

      Je kunt het deeg volledig van boekweit maken. Ik zou dan wel wat extra bakpoeder gebruiken, omdat het anders een heel zware, stevige pizza wordt. Ook kan het zijn dat je wat extra melk moet gebruiken.

      Succes!

      Groet,
      Anne

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...