donderdag 26 april 2012

Uit de tuin: Daslook

Nu de lente echt begonnen is, lijken alle planten met hernieuwde energie weer te gaan groeien. We genieten met volle teugen van de eerste groene bomen en er komen steeds meer tulpen boven de grond! Volgende keer zal ik daarvan nog een foto plaatsen, die houden jullie dus nog te goed :)
Eén van de eerste eetbare lenteplanten is de daslook. Deze plant, waarvan je zowel de bladeren als de bloem kunt eten, smaakt naar knoflook zonder dat je adem zo gaat ruiken!

Vandaag ben ik even de tuin in geweest en heb wat kruiden kunnen plukken: daslook, peterselie en bieslook.
v.l.n.r.: daslook, peterselie, bieslook
Lekker! Ik maakte er een snelle kruidenboter van.

Wat heb je nodig:

  • 125 gram roomboter
  • 2 bladeren daslook
  • 2 goede stengels peterselie
  • klein bosje bieslook

Wat moet je doen:
Snijd de boter in kleine stukjes en doe ze in de keukenmachine. Snijd de kruiden grof en voeg ze toe aan de boter. Zet de keukenmachine aan...even wachten...de wanden schoon schrapen...nog even de keukenmachine aan... klaar!
De boter viel wel wat groener uit dan dat ik had verwacht, maar dat komt denk ik door de daslook. De smaak was heerlijk: lekker op stevig brood!
Daslookboter in folie, kan zo in de koelkast!
Tips:

  • De hoeveelheid en de soorten kruiden kun je variëren. Ook knoflook is erg lekker! Het wel aan te raden om dan ook peterselie te gebruiken, om de ademgeur van knoflook wat te maskeren.
  • De boter kun je in de koelkast goed bewaren, afhankelijk van de kruiden zeker een week.
  • Update: Heel belangrijk, wat Natuurkieker Coby ook al zegt in een reactie: Je mag GEEN daslook in de natuur plukken! Koop (of ruil? nog leuker!) een plantje/bolletje en zet daslook in je eigen tuin!
Pin It!

2 opmerkingen:

  1. Leuk dit recept met Daslook. Ik heb het zelf ook in de tuin en vind het heerlijk in salade of met een broodje kaas.
    Voor kruidenboter heb ik het nog nooit gebruikt, maar dat wil ik zeker eens doen.
    Wist je trouwens dat de Daslook in de natuur beschermd is en op de rode lijst staat? In de natuur mag je het dus niet plukken!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed dat je het zegt, klopt inderdaad! Ik heb ook nog even duidelijk in het berichtje gezet dat je daslook niet uit de natuur mag eten:)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...