zaterdag 25 augustus 2012

Gevulde tomaat met bulghursalade

Nu het wat minder warm is, moet ik echt weer even wennen aan de temperatuur. Toch maar een jas aan als ik 's ochtends naar buiten ga, een truitje aan...
Gelukkig kan ik door het eten de zomer nog een beetje in huis houden!

Via Amnesty heb ik een kalender besteld waarop voor elke maand een recept staat. Voor vorige maand was het gevulde tomaat. Daar had ik nu wel zin in! Erbij maakte ik een bulghursalade met als verrassend ingrediënt: perzik. Lekker!
Bulghursalade met gevulde tomaat
Wat heb je nodig voor gevulde tomaat met bulghursalade (1 persoon):
  • 1 tomaten
  • 1/2 espressokopje bulghur
  • 1 el olie
  • 1 el korianderblaadjes, gehakt (zie tip)
  • 1/4 tl mosterzaadjes
  • 1/4 tl komijn
  • 1/4 tl kerriepoeder
  • klein beetje chili
  • handje sperziebonen in stukjes
  • 1 tomaat
  • 50 gram feta
  • 1/4 perzik
  • blaadjes munt naar smaak
  • bieslook naar smaak
  • korianderblaadjes naar smaak (zie tip)
  • vers gemalen peper


Wat moet je doen:
Kook de bulghur volgens de aanwijzingen op de verpakking.
Snijd het kapje van 1 tomaat en hol de tomaat uit. Bewaar het vruchtvlees!
Verhit de olie in een wok. Voeg de koriander toe en bak tot ze knapperig zijn (pas op: het spettert wel!). Voeg dan de mosterdzaadjes, komijn, kerrie en chili toe. Roer goed. Voeg dan de sperzieboontjes toe en een schepje bulghur (zoveel als in de tomaaat past). Roer weer goed en voeg dan het tomatenvruchtvlees toe. Bak en roer totdat de bulghur goed bedekt is met de kruiden.
Vul dan  de tomaat met het mengsel en verwarm, met het deksel op de pan, nog ongeveer 5 minuten.

Maak ondertussen de bulghursalade:
Snijd de andere tomaat in stukjes. Snijd de feta in kleine blokjes en het stukje perzik in kleine stukjes. Meng met de rest van de bulghur. Snijd de verse kruiden fijn en meng met de bulghur. Maal er dan nog wat verse peper over en meng weer goed.
Serveer met de gevulde tomaat.

Lekker met de feta en perzik!
Tips:
  • Ik had geen koriander, maar wel Shiso. Ook erg lekker! Peterselie zou ook kunnen.
  • De gevulde tomaat kun je warm of koud serveren.
  • In plaats van de tomaat te vullen met bulghur, kan dat ook met aardappelpuree of rijst.
Pin It!

5 opmerkingen:

  1. Dit ziet er weer heerlijk uit. Heb eerst opgezocht wat bulghur wel mag zijn.... Het is onbekend voor mij, maar nu ik er over gelezen heb..... al die verschillende kruiden ken ik wel en feta gebruik ik ook wel. Je bent nooit te oud om iets te leren. Wie weet maak ik dit wel eens als verrassing.. Groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. om de reactie gepubliceerd te krijgen heb ik 6 keer van die rottige letters in moeten typen. Ze waren erg onduidelijk dit keer... Kijken hoe het nu gaat; ik heb er dus heel wat voor over om te reageren. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zal de beveiliging eraf halen, maakt het gemakkelijker om te reageren. Ik modereer dan de reacties wel: ze komen dan alleen onder het bericht na mijn 'goedkeuring':)

      Verwijderen
  3. Dat lijkt me een heerlijk recept. Ik hou wel van dit soort lekkere hapjes. Dank je wel voor dit recept.

    Gelukkig dat je de beveiliging er af gehaald hebt. Ik vind het ook niks, al die kleine lettertjes.... ;)

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat ziet er smakelijk uit en leuk
    dat je het van een kalender van Amnesty hebt.
    En hoera voor het feit dat die irritante codes
    verdwenen zijn :-)
    Ik modereer zelf de reacties al een tijdje en
    dat bevalt me goed.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...