woensdag 8 augustus 2012

Vegetarische witlofschotel

Zo af en toe heb ik met mijn vader een 'vader-dochter-dag', waarop we samen iets leuks gaan doen. Gister zijn we samen naar het Kröller-Muller museum geweest op de Hoge Veluwe. Hoewel het weer erg tegen viel door de aanhoudende buien, was het museum wel geslaagd. Overigens kun je er ook erg lekker eten: wij hadden beiden een goed gevulde soep, goed op smaak met een vers, biologisch broodje erbij. Heerlijk!

's Avonds kookte mijn vader het avondeten, dit keer een vegetarische witlofschotel. Geen plaatje gemaakt, maar aan de ingrediënten kun je wel zien waar het gerecht heen gaat ;)

Wat heb je nodig voor 3 personen:

  • aardappels naar eigen inzicht, geschild en in kwarten
  • 500 gram witlof
  • 1 rode paprika
  • plakjes kaas
Wat moet je doen:
Breng de aardappelen aan de kook en kook ze in 20 minuten gaar.
Verwijder de buitenste bladeren van de witlof als ze er niet meer mooi uit zien, en snijd de kern uit de witlof. Maak de paprika schoon en snijd in dikke repen. Kook de witlof met de paprika ongeveer 5 minuten.
Verwarm wat boter in een hapjespan als de aardappelen en de witlof bijna klaar zijn. Giet de aardappelen af en verdeel ze over de bodem van de hapjespan. Maak de aardappelen eventueel wat kleiner met een spatel. Niet te netjes willen doen! :p Giet dan de witlof en paprika af en verdeel dit over de aardappelen. Dek het geheel af met de kaas. Leg het deksel op de hapjespan en verwarm nog ongeveer 5 minuten, of tot de kaas gesmolten is.
Lekker met appelmoes erbij!

Tips:

  • Door de kaas hoef je geen zout meer toe te voegen aan het gerecht!
  • Wat sprietjes bieslook erbij/ er overheen is ook erg lekker.
Pin It!

4 opmerkingen:

  1. Dit eten we dus vanavond! Ik was al van plan om 'iets' met witlof te maken. Alle ingrediënten zijn in huis. De appelmoes laat ik maar even.... daar ben ik niet zo dol op bij de warme hap.
    Leuk om met je vader op stap te gaan.. Hier was het weer gisteren prima; ik heb wel begrepen dat er op andere plaatsen weer heel wat water is gevallen. Groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He, dat is een bekend recept! Ik blijf het lekker vinden, zo'n witlofschotel.

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kijk dat is leuk, samen met je vader op
    stap en dan wordt er ook nog eens na afloop
    lekker voor je gekookt!
    Dit lijkt me een heerlijk recept en ook
    nog super makkelijk te maken, dat ga ik
    dus maar eens even uitproberen...
    En lekkere zelfgemaakte appelmoes er bij
    lijkt me ook best fijn.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De maaltijd was heel geslaagd! Ik heb de witlof/paprika in de wok klaar gemaakt.... Opperdoes aardappelen in blokjes gekookt en even mee gewokt.... kaas er overheen, deksel er even op en smullen..... Groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...