donderdag 16 augustus 2012

Wilde nectarines en biologische melk

Tijdens vakanties in Spanje had ik de wilde perzik ontdekt: een platte perzik met zoet, sappig, witgeel vruchtvlees. Ik was dolblij toen ik ze een paar jaar geleden op de markt in Nederland vond! Eindelijk kon ik er weer van genieten, zonder naar Spanje te hoeven gaan :)
Laatst was ik pas aan het eind van de middag op de markt en waren de wilde perziken op. Jammer....
Maar...de marktman had nog wel wilde nectarines. Nou, die dan maar eens proberen...

Wilde nectarines
Zo mogelijk was deze nog lekkerder dan de wilde perzik! Echt een aanrader om op de markt eens uit te kijken naar deze vruchten. In de supermarkt ben ik deze nog niet tegenkomen.

Verder heb ik een 'biomelktap' (las je het woord in 1 keer goed?) in de buurt gevonden. Tijdens het fietsen zagen we een bordje staan en zijn we op 'expeditie' gegaan ;)
Het bleek een machine te zijn, net als een koelkast, waar je een deurtje open doet, een fles neer kunt zetten en die vult met verse melk.
Melk tappen
Nhan hoopte dat hij echt een koe zou kunnen melken..maar dat feest ging helaas niet door...
Ik vind het een heel handig systeem. De boer heeft er ook bekers en flessen bij gezet, zodat je niet zelf een fles mee hoeft te nemen. Erg fijn voor ons, want een fles hadden we niet bij ons! Dan gooi je geld in de 'koelkast', net als in een frisdrankautomaat en er komt melk uit. Wauw:p


Bij een later bezoek heb ik nog even met de boer gepraat en mocht ik zien hoe de automaat precies werkt. Er staat een grote melkbus in (zo'n ouderwetse), waaruit de melk opgepompt wordt. De boer verkoopt op het moment ongeveer 10 liter melk per dag. Niet echt een vetpot, wanneer je bedenkt dat de melk een euro per liter kost, goedkoper dan in de supermarkt. Ik vind het wel een goede manier om mensen op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met verse (biologische) melk.Bovendien staan de koeien bijna letterlijk om je heen, je ziet waar de melk vandaan komt!
Pin It!

1 opmerking:

  1. Die wilde nectarine kreeg ik onlangs van iemand, die ze overigens ook van de markt had gehaald.
    Ik heb ze bij ons ook nog niet in een supermarkt gezien, maar inderdaad heerlijk van smaak!
    Wat leuk dat je melk van de boer kunt halen, verser kun je het niet krijgen. Proef je ook dat het verser of anders is, net als je eigen sla of boontjes uit de tuin lekkerder smaken?
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...