vrijdag 21 december 2012

Cranberry-saus met kardemom

Cranberries horen traditioneel bij kerst. Gek genoeg heb ik ze nog nooit vers gegeten, wel gedroogd, en ook niet speciaal bij kerst. Hm.

Zoals ik vertelde, zaten er verse cranberries in mijn kerstpakket. "Even proeven", dacht ik, het folie was al een beetje gescheurd, er viel zomaar een cranberry in mijn hand ;) Oei...wat een wrange, zure smaak! Dat had ik echt niet verwacht! Dat was niet zo'n goede start van een verse cranberry...
Na wat overleg en rondsurfen op internet, bedacht ik om van de resterende berries een saus te maken. Dat was een beter idee!
Cranberry saus
De saus smaakt heerlijk bij hachee met rode kool, maar is ook een goede tegenhanger van (zoete) chocoladegerechten. De saus is licht zuur en kruidig door de kardemom en kaneel.

Wat heb je nodig voor een kom saus:
  • 200 gram verse cranberries, zonder deukjes (zie tips)
  • 100 gram suiker
  • sap van 1 limoen
  • sap van 1 sinaasappel
  • 1/4 tl kardemom
  • 1/2 tl kaneel
Wat moet je doen:
Doe de beide sappen in een steelpan en voeg de suiker toe. Verhit op middelhoog vuur totdat de suiker is opgelost. Voeg dan de cranberries toe. Ze gaan "ploppen" net als popcorn (de bessen breken open), doe daarom het deksel op de pan tegen het spetteren. Roer af en toe met een spatel.
Voeg dan de kaneel toe, roer goed en proef. Voeg daarna een beetje kardemom toe en proef weer. Blijf telkens kardemom toevoegen en proeven tot je de smaak lekker vindt. Verwarm nog even door.
Haal de pan van het vuur en laat de saus afkoelen.

Tips:
  • Cranberries zijn vers als ze geen deukjes hebben of zacht aanvoelen. Verwijder "rare" exemplaren.
  • Ik voegde iets meer dan 100 gram suiker toe omdat ik de saus wat zoeter wilde. Pas de saus aan aan je eigen smaak.
  • Kardemom is een specerij dat erg kan overheersen. Houd je er niet van? Vervang dan de kardemom met een stukje gember dat je mee verwarmt in het sap en de suiker.
  • Kook de saus met cranberries niet langer dan 10 minuten, anders worden de cranberries bitter!
Pin It!

1 opmerking:

  1. haha, ja dat is een tegenvaller hè, een verse Cranberry.
    De saus lijkt me een prima idee en dan vooral in combinatie met een chocoladegerecht.
    Benieuwd wat er nog meer aan recepten gaat komen naar aanleiding van je kerstpakket.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...