vrijdag 11 januari 2013

Experimenteren in de keuken: verven

Naast dat ik van koken houd, vind ik het ook leuk om creatief bezig te zijn. In de vakantie kreeg ik ruwe alpacawol binnen, om mijn creativiteit op los te laten.Ik vind alpacawol echt fijne wol: heel licht en sterk isolerend. Bovendien kan ik er heel dun mee spinnen, dunner dan met schapenwol.
Vorig jaar heb ik een muts voor mijzelf gebreid, dit jaar wordt het één voor Nhan. Hij koos voor een zwarte muts, en ik ben nu bezig om de zwarte wol te spinnen. Een eerste streng is klaar en gewassen. Nog niet zo veel, maar toch, een begin!

Ik heb ook witte wol gekocht om die te gaan verven. Ik heb zoveel leuke verhalen gehoord en plaatjes gezien, dat ik nu ook echt zelf wat wil gaan doen. Op internet zag ik dat je de wol ook kunt verven met voedingsmiddelenkleurstof, dat leek me wel wat. Ik had ook nog eierverf, maar dan moest ik weer uitzoeken hoeveel wol je kunt verven met 1 tablet... daar had ik niet zoveel trek in ;)

kleurstoffen, water en wol
Ik woog 100 gram witte wol af en spoelde die een paar keer om. Daarna liet ik hem met een scheutje natuurazijn ongeveer 2 uur weken. Daarna spoelde ik hem weer af en legde hem in een grote, magnetronbestendige, schaal.

Vervolgens mat ik 200 ml water en 60 ml azijn af en deed ik dat in de maatbeker. Daarna deed ik 80 ml azijn-water in een kannetje (plastic dingetje op de foto linksvoor) en voegde 1 tl kleurstof toe. Even roeren en dan in een fles met spuitdop gieten. Vervolgens goot ik de verf op de wol.
Verf gieten
Het is niet per sé nodig om een spuitfles te hebben, maar ik dacht: misschien maak ik wel stippen, dan is zo'n fles wel handig. Uiteindelijk heb ik toch maar gewoon drie banen gemaakt.
Ik gebruikte drie kleuren: geel, rood en blauw. Ik ging er vanuit dat als ik rood in het midden deed, dit een soort neutralisator was, doordat rood+blauw= paars wordt, en geel+rood=oranje. Dit zijn nog steeds 'gewone' kleuren, geen vies bruin ofzo.
wol afgedekt met vershoudfolie
Nadat ik de kleuren had toegevoegd, vond ik dat de wol nog een beetje droog aanvoelde. Daarom deed ik er nog wat water bij. Daarna dekte ik het af met vershoudfolie en prikte er wat gaatjes in. Niet vergeten, anders kan de folie smelten!
Daarna begon een experiment: hoe lang moet de wol in de magnetron zodat de kleurstof volledig is opgenomen en de wol niet vervilt?
Ik deed de wol telkens 3 à 4 minuten op vol vermogen in de magnetron en liet het tussendoor telkens wat afkoelen. Ook drukte ik de wol weer goed in het vocht.
Na ongeveer een kwartier in de magnetron vond ik het wel best: de kleuren leken helder, er was nog wel wat blauwe kleurstof in het water maar het geel en rood waren veelal verdwenen.
Na de laatste keer in de magnetron
Op het bovenstaande plaatje kun je zien hoe de wol er toen uit zag. Heldere kleuren hè?
Daarna begon het uitspoelen van de wol. Het duurde best lang voordat er geen kleurstof meer uit kwam!
Na het uitspoelen
Toen heb ik de wol te drogen gelegd. Je kunt al goed zien dat er veel overloop tussen de kleuren is geweest. Ik had niet verwacht dat de kleuren zo mooi zouden zijn!
Wol te drogen
Een experiment dat voor herhaling vatbaar is. Dan met andere kleuren, of misschien met eierverf. Heb er nu al zin in!
Pin It!

4 opmerkingen:

  1. Leuk om zo bezig te zijn. Het resultaat mag er zijn.... Ik verf ook met verf die gebruikt wordt om taarten te decoreren. Heel prettig en het kan gewoon in de keuken op het aanrecht. Tot nu toe verf ik in een pan met water. Dat werkt prima, ook met meerdere kleuren tegelijk. Als het goed is hoeft er eigenlijk geen verf meer uitgespoeld te worden... Je kunt de wol best wat langer in het water laten en er nog wat azijn bij doen.
    Vooral af laten koelen voor je begint te spoelen. Ga je jouw geverfde wol ook spinnen???
    Ben reuze benieuwd hoe dat gaat..
    Fijne dag en groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit heet creatief gebruik van middelen, toch?
    Leuk om te verven met levensmiddelenkleurstof.
    In het echt vind ik de kleuren nog mooier. Ik ben heel benieuwd hoe het garen er uit gaat zien na het spinnen.
    Het is in ieder geval een heel mooie kleurencombinatie.

    Fijn weekend en een lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Anne!
    Ik was al meer dan een week de tijd geriep,vooral keel pijn,ik paracetamol en tijmsiroop met honing gebrijkt,
    gelukkijk nu het was over!
    Ik heb afentoe aan jouw blogger kijk,dat het wel fijn te zien,maar ik ben niet verstandig antwoord,
    ik probeerde nu het maar hoe gaat er is!

    Groet van: Trien!.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb de magnetrontruc toegepast. Water en azijn in een glazen magnetronschaal en daarbij de voedingskleurstof. Ik heb ervaren, dat het om druppels gaat. Wol erin en goed onderduwen, zodat het echt doordrenkt is van de vloeistof. 4 1/2 min op vol vermogen en dan eruit. De vloeistof is dan al bijna helder en er komt nauwelijks meer kleurstof uit de wol bij het naspoelen. De kleuren zijn super, lekker helder tot knal toe.
    Ik heb nu de hele regenboog en een petrolkleur getoverd. Fascinerend !!!
    En dat binnen een dag nadat ik voor het eerst alpacawol in huis had.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...