vrijdag 4 januari 2013

Gevulde pasta met pompoen

Op Kookstel staat al langere tijd de rubriek 'budget', maar eigenlijk wist ik niet precies wanneer een gerecht officieel 'budget' is! Tijd voor wat onderzoek. Op de website van het Nibud vond ik dat een warme maaltijd voor mensen tussen de 14 en 65 jaar, per persoon gemiddeld €2,30 kost. Zij geven aan dat dit bedrag is opgesteld aan de hand van een verantwoord voedingspakket van het Voedingscentrum. Het lijkt dus wel een betrouwbaar bedrag. In ieder geval gebruik ik dit bedrag om een bovengrens te stellen aan budgetgerechten: die zijn bij mij maximaal €2,00 per persoon.

Door slim in te kopen, kun je vaak al veel besparen op de kosten. Bijvoorbeeld: in de herfst kan ik op de markt een zak paprika's (+/- 10 stuks) kopen voor een euro. Een deel eten we lekker op, de rest snijd ik in blokjes, even blancheren en hup, in de vriezer. Lekker voor in de winter, als de paprika's erg duur zijn. Idem voor pompoen, alleen doe ik die gewoon rauw in de vriezer.
Ook let ik op de aanbiedingen. De gevulde verse pasta van de AH valt hier bijvoorbeeld erg in de smaak, maar €2,00 per pakje (250 gram) is toch echt te veel. Daarom wacht ik tot het 1+1 gratis is, of een euro per bakje (hetzelfde natuurlijk ;)).

Zo aten wij deze heerlijke maaltijd voor ongeveer €1,20 per persoon.
Gevulde pasta met romige pompoensaus
Wat heb je nodig (2 personen):
  • 2 paprika's
  • 300 gram pompoen (je mag hem schillen, ik deed het niet)
  • 1 bakje verse pasta naar keuze (wij hadden met paddenstoelen)
  • 1 wortel
  • 1 dikke ui
  • 1 lepeltje crème fraîche
  • wat kaas (ik gebruikte zachte schapenkaas van de Turk)
Wat moet je doen:
Snijd de pompoen in blokjes (ongeveer 2x2 cm). Doe ongeveer 2/3 in een pan, voeg zoveel water toe zodat de pompoen voor de helft onder water staat, en breng aan de kook. Laat ongeveer 10 minuten koken, of totdat de blokjes zacht zijn). Snijd ondertussen de wortel in plakjes en voeg de laatste vijf minuten toe aan de pompoen.

Als de gekookte pompoen en wortel gaar zijn, schep je ze uit het water met een schuimspaan (water bewaren!!) in een blender. Voeg een beetje van het kookvocht toe en blender tot er een zachte puree ontstaat. Voeg net zoveel kookvocht toe tot je de gewenste dikte voor een saus hebt, voeg eventueel nog wat gewoon water toe.

Snipper ondertussen de ui en fruit het met wat olie zachtjes aan in een ruime pan.
Snijd de paprika in kleine blokjes. Voeg toe aan de uien. Laat zachtjes bakken tot de geur vrij komt.

Zet water op om de pasta te koken. Als het water voor de pasta kookt, voeg je de pasta toe. Zie de verpakking voor de juiste kooktijd.

Voeg de overgebleven stukjes pompoen (1/3) toe aan de ui en paprika's. Doe eventueel het deksel op de pan om de pompoen sneller te laten garen.
Als de pompoen bijna gaar is, voeg je de saus van pompoen en wortel toe. Schep even goed om, doe er nog een schepje crème fraîche bij en roer weer goed door. Doe het deksel op de pan en laat de pompoen gaar worden.

Snijd ondertussen kaas in blokjes en giet de pasta af. Verdeel de pasta over de borden, schep de pastasaus er overheen en bestrooi met kaasblokjes.

Tips:

  • In plaats van gevulde pasta kun je ook penne gebruiken. Spaghetti is voor de saus minder geschikt.
  • De crème fraîche kun je ook weglaten, door het pureren van de pompoen is de saus al vrij romig.
  • Geraspte kaas kan natuurlijk ook, zelfs zonder kaas is de saus heerlijk.
  • Voor wat extra bite kun je de kaas ook vervangen door wat noten, bijvoorbeeld walnoten.
Pin It!

3 opmerkingen:

  1. Hallo Anne!

    Pasta met pompoen,het leek goed uit zien,gezond en lekker.
    Geniet er van!
    Groet: Trien!.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk lijkt me dit! Wat een goed idee om een saus te maken van de pompoen. Je mag vaker van die budgetmaaltijden op je blog zetten. Ik ga hier zeker een keer mee experimenteren. Je tip om paprika's in te vriezen spreekt mij ook zeer aan. Top idee!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...