zaterdag 16 februari 2013

Griekse salade

Een Griekse salade is een frisse salade, die niet alleen in de zomer lekker smaakt, maar nu ook al de zomer in huis brengt. Normaal ben ik niet zo van de rauwe ui, maar deze rode ui was wel lekker.

Griekse salade
Wat heb je nodig voor deze Griekse salade (2 personen als hoofdgerecht (zie tips), 4 personen als bijgerecht)

  • 1 grote komkommer
  • 400-500 gram tomaatjes
  • 200 gram feta
  • 1 rode ui
  • olijven naar smaak
  • limoenolie
Wat moet je doen:
Halveer de komkommer en snijd daarna nogmaals in de lengte door. Je hebt nu lange kwarten komkommer. Snijd de komkommer in kleine stukjes en doe in een schaal.
Snijd de rode ui in dunne ringen, haal de ringen wat uit elkaar en doe bij de komkommer.
Halveer de tomaten en voeg ook bij de ui en komkommer. Snijd tot slot de feta in kleine blokjes en schep door de ui, komkommer en tomaten.
Doe er wat olijven naar smaak bij en schep de salade om met wat limoenolie. Laat de smaken even intrekken en serveer.

Tips:
  • Je kunt natuurlijk ook gewone tomaten gebruiken, snijd die dan in partjes.
  • Ik gebruikte groene olijven, maar echt Grieks zijn natuurlijk de paars/zwarte Kalamata-olijven.
  • Wij aten deze salade bij gevulde paprika met notenrijst en gierst, een lekkere combinatie.
Pin It!

6 opmerkingen:

  1. Heerlijk, zo'n salade gaat er bij mij altijd wel in! Ziet er vrolijk uit met al die kleurtjes.

    Fijn weekend en een lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ziet dat er lekker kleurrijk uit.
    Ik zie een salade meestal als bijgerecht,
    dus jouw tip om het bij gevulde paprika te eten
    lijkt me een fijn idee.
    Heb je trouwens die gevulde paprika ook op je blog
    staan?
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een tip om je rode ui voor in een salade nóg lekkerder te krjgen: snijd dunne ringen, doe in een schaaltje met wat rode wijnazijn en een beetje suiker. Laat minstens enkele uren marineren. Je weet niet wat je proeft!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo'n salade eet ik regelmatig als hoofdgerecht. Ik ben er dol op maar Heer Bommel gruwt er van. Hij heeft veel liever een stamppot. Nou dat kan. Elk wat wils... Je geeft weer heerlijke recepten waar ik heel blij mee ben.
    Groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...