maandag 9 december 2013

Banh tieu - Vietnamese doughnuts

Het was voor mij weer tijd om iets zoets te maken, maar niet te zoet, en iets Vietnamees. Soms heb ik ineens zo'n ingeving, dan moet er iets gemaakt worden ;)
Dit keer werd het banh tieu (of, even 'netjes' geschreven: bánh tiêu): een soort van doughnut, gefrituurd brood dat aan de binnenkant hol is.
Lekker met een kop koffie of melk, als ontbijt of tussendoortje.

Banh tieu
Ze zijn het lekkerste als je ze gelijk eet. Als ze afkoelen, worden ze plat en vettig. Verwarm ze dan voor het eten even in de magnetron (op een keukenpapiertje) of in de oven op 180 graden Celsius. Het heeft wel wat van een oliebol.

Wat heb je nodig (16 stuks):

  • 400 gram bloem
  • 210 ml water, handwarm
  • 70 gram suiker
  • 1 tl zout
  • 1 tl gist
  • 1 tl bakpoeder
  • sesamzaadjes (ongeveer 5 el)
  • zonnebloemolie om te frituren
Wat moet je doen:
Doe de bloem, water, suiker, zout, gist en bakpoeder in de broodbakmachine, volgens de aanwijzingen van de fabrikant. Kies voor het deegprogramma en laat de machine z'n werk doen :)
Als het programma klaar is (dat duurt bij mij 1,5 uur), haal je het deeg uit de machine en kneed je het door. Het deeg mag nu niet plakken en voelt zacht aan. Verdeel het deeg in 16 balletjes (elk zo'n 44 gram). 
Doe de sesamzaadjes in een kommetje en rol elk balletje door de zaadjes. Druk de balletjes een beetje plat en leg op een bord. Dek ze af met een theedoek en laat ze nog 20 minuten rusten.
Rol de balletjes na 20 minuten uit met een deegroller, tot ongeveer een halve cm dik. De sesamzaadjes worden zo in het deeg  gedrukt.
Verhit dan de olie tot ongeveer 180 graden Celsius, of tot er direct belletjes verschijnen als je een bamboe eetstokje in de olie steekt. Leg voorzichtig 1 banh tieu in de hete olie en wentel hem in de olie. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld een sleef (zo'n fijn grote lepel met gaatjes erin...is daar een ander woord voor? Ik krijg nu een rood streepje onder 'sleef' :P). Als de banh tieu helemaal rond is en mooi goudbruin, haal je hem uit de olie en laat je hem uitlekken op keukenpapier. Frituur zo alle banh tieu.
Serveer direct.
Hier zie je dat de banh tieu dik is geworden. In de olie zijn ze nog dikker en ronder.
Tips:
  • Ik gebruikte een broodbakmachine voor het gemak, je kunt het deeg ook prima met de hand maken. Als je het deeg gevormd hebt tot een gladde bal, dek je het deeg af met een theedoek en zet je het op een warme plaats. Laat ongeveer een uur rijzen, tot de bal duidelijk groter is geworden. Ga daarna verder met het uitrollen van het deeg.
  • Voor extra smaak kun je een theelepel 5-kruidenpoeder toevoegen, of voor een Nederlands tintje: een theelepel speculaaskruiden.
  • Omdat de banh tieu hol is, kun je er een vulling in doen. In Vietnam wordt dat met een banh bo gedaan (hoewel ik dat nog nooit gezien heb), maar een schepje jam is ook erg lekker :)
Pin It!

1 opmerking:

  1. Ik kan me herinneren dat ik deze wel een heb geproefd! Ik vond ze inderdaad wel een beetje naar oliebollen smaken. Een echte aanrader voor deze tijd van het jaar!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...