maandag 23 december 2013

Foodblogswap - Hongaarse champignonsoep

Deze maand heb ik weer meegedaan aan de Foodblogswap: iemand kookt van mijn blog en ik kook weer van een andere blog. Dit keer kookte ik van de blog van Aranka, Aranka's Kookblog. Voor haar gezondheid moet Aranka zoutarm eten, waardoor de meeste pakjes en zakjes taboe zijn. Dat betekent niet dat je dan ook niet meer lekker kunt eten! Aranka heeft een leuk, optimistisch blog met allerlei verschillende recepten. Basisrecepten zoals bouillon en currypasta's, maar ook hapjes en andere gerechten. Vooral veel soepen!
Hongaarse champignonsoep
Dat komt mooi uit, daar houden wij ook wel van :) De Hongaarse champignonsoep, die zagen we wel zitten. Een krachtige soep, lekker met een stukje brood.

Wat heb je nodig voor twee personen:
  • 20 gram ongezouten roomboter
  • 1 ui, fijngesneden
  • 500 gram champignons, schoongemaakt en in plakjes
  • 2 el gehakte verse dille (die had ik niet, dus ik gebruikte flink wat gedroogde dille)
  • 2 tl paprikapoeder, mild of heet
  • evt. 1/2 tl gerookt paprikapoeder
  • 250 ml natriumarme bouillon
  • 120 gram halfvolle melk
  • 120 gram kookroom
  • 1 el maizena
  • 2 el water + 1 el water
  • zwarte peper naar smaak
  • evt. een snufje cayennepeper
  • wat verse dille als garnering (die liet ik weg)
  • In het recept stond nog een scheutje citroen, dat stond niet in de ingredientenlijst! Ik deed een kneepje citroensap uit een flesje.
Wat moet je doen:
Smelt de boter in een ruime pan. Voeg de ui toe en roerbak tot de ui een kleurtje heeft.
Voeg dan de champignons, paprikapoeder en dille toe met 1 el water. Roer goed door en dek de pan af met een deksel. Laat 10 minuten stoven terwijl je af en toe roert.
Doe de bouillon en het sap van de citroen erbij en roer dit goed door. Kook het geheel nu, met de deksel op de pan, nog eens 10 minuten door.
Draai het vuur laag en voeg de melk toe. Roer goed door voor je de room toevoegt.
Mak een papje van de maizena met 2 el water en roer dit door de soep. Warm weer op (zonder te koken) en laat nog een minuut of 5 doorwarmen, terwijl je geregeld roert.
Proef en voeg naar smaak zwarte peper, cayenne peper of een klein beetje citroensap toe.
Serveer met wat extra room en wat verse dille ter garnering.

Pin It!

3 opmerkingen:

  1. Dit ziet eruit als een soep die ik ook erg lekker ga vinden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ah dat is mooi een zoutarm recept. Het ziet er smakelijk uit en lijkt me het proberen waard.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lijkt me heerlijk. Ik vind het wel een uitdaging om zoutarm te koken. Ik ga eens bij Aranka kijken.
    Leuk idee trouwens, zo'n foodblogswap. Doet me denken aan de kettingbrieven waarbij je je favoriete recepten deelde met anderen.

    lieve groet,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...