dinsdag 29 oktober 2013

Libanese melkpudding - Glutenvrij

Met de website 'foodgawker' kan ik mij uren vermaken. Heerlijk plaatjes kijken met lekker eten... Vaak krijg ik hierdoor ook weer inspiratie om zelf te koken en smaakcombinaties te maken.
Ineens kreeg ik een Libanese melkpudding onder ogen. Dat is bijzonder...
De melk wordt dik gemaakt met kleefrijstmeel en is daardoor glutenvrij. Het is eenvoudig te maken en je kunt de smaak aanpassen aan je eigen voorkeur. In de tips onder het recept staan een aantal voorbeelden.
In het recept werd 'meskeh' gebruikt, iets dat ik niet ken en ook geen idee van heb waar ik het kan kopen. Gelukkig is het alleen belangrijk voor de smaak, dus besloot ik het weg te laten. Pistachenootjes had ik ook niet...maar wel stoofpeertjes. Niet zomaar stoofpeertjes, maar stoofpeertjes met anijs. Lekker! Echt een aanrader. Deze combinatie van midden-oosterse smaken (oranjebloesemwater, rozenwater) met anijs was best lekker. Het is geen zoet toetje, als je wilt, kun je er nog wat extra suiker in doen. De structuur kan ik niet met iets vergelijken: het is een beetje stevig, maar niet zo stevig dat je er een schep uit kunt nemen en dat je dan een 'gat' ziet.
Libanese melkpudding met stoofpeertjes
Wat heb je nodig (2 personen, ruime portie):

  • 1/2 L melk
  • 60 gram kleefrijstmeel (te koop bij de toko)
  • 50 gram suiker
  • 1 el oranjebloesemwater
  • 1/2 el rozenwater
  • stoofpeertjes

 Wat moet je doen:
Doe de melk, kleefrijstmeel en suiker in een pan. Klop het mengsel goed door met een garde en breng aan de kook. Blijf voortdurend roeren, want het rijstmeel zorgt anders voor een dikke klont op de bodem van de pan. Als het kookt, laat je het mengsel nog 5 minuten doorkoken. Blijf roeren.
Voeg dan de waters toe en kook nog 1 minuut door.
Giet de pudding in twee kommetjes en laat afkoelen. Als de pudding afgekoeld is, is het dik geworden.
Serveer met een schepje stoofpeertjes.

Tips:

  • In plaats van kleefrijstmeel kun je ook maizena gebruiken.
  • Andere smaakcombinaties:
    • pistachenootjes in plaats van stoofpeertjes
    • vervang de oranjebloesem- en rozenwater met 1 tl kaneel (voeg direct toe aan de melk). Lekker met kort gestoofde appelstukjes.
    • vervang de oranjebloesem- en rozenwater met 1 el cacao (voeg direct toe aan de melk, zorg dat er geen klontjes ontstaan)
    • vervang de oranjebloesem- en rozenwater met 1 tl koekkruiden (direct toevoegen aan de melk) en serveer met wat stukjes speculaas of pepernoten.


Pin It!

3 opmerkingen:

  1. Wat een bijzondere combinatie van ingrediënten! Ik zou dit best eens willen proberen. Zijn de stoofpeertjes Winterjannen?

    lieve groet,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, dit zijn nog de stoofpeertjes (gieser-wildeman) van vorig jaar :)

      Verwijderen
  2. Hi Anne, this looks super delish. Thanks for the link back, xoxo Aya

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...