zaterdag 5 mei 2012

Dubbel feest: een lentetaart om het te vieren!

Vandaag is het bevrijdingsdag: een dag om de vrijheid te vieren! De zon schijnt hier ook nog, dat maakt het een extra feestelijke dag :)

Ook heb ik nog vier nieuwe volgers:
Caroline, van Caroline's blog
Willemien, van Bommelmien van Bommelstein
Ineke en Tekkallisgete, van wie ik geen blog heb kunnen ontdekken :p
Welkom!

Deze nieuwe volgers zijn ook een feestje waard, daarom een taart om dubbel feest te vieren :)
Ik maakte een echte lentetaart met aardbeien, naar een frans recept uit het boekje: Pâtisseries aux fruits, gekocht in Parijs..

De gâteau helemaal af
Wat heb je nodig voor Gâteau aux fraises, ofwel aardbeientaart:

  • 100 gram zachte boter
  • 100 gram suiker
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 2 eieren
  • 175 gram bloem
  • 1/2 zakje bakpoeder (let op: in een Frans zakje zit 11 gram, je hebt dus ongeveer 6 gram nodig!)
  • 6 soeplepels melk
  • 200 gram crème fraîche
  • 4 gelatineblaadjes
  • 1 soeplepel jam
  • rode voedingsmiddelenkleurstof
  • 150 gram aardbeien (maar ik deed lekker een beetje meer)

Wat moet je doen:
Verwarm de oven voor op 180 graden Celsius. Klopt de boter tot een zachte crème. Voeg achtereenvolgens de suiker, vanillesuiker en de eieren toe. Meng bloem, zout en bakpoeder en voeg het mengsel toe aan de boter. Meng dan de melk erdoor. Schep het mengsel in een ingevette taartvorm, maak de bovenkant een beetje vlak en zet hem ongeveer 45 minuten in de oven, of tot een satéprikker droog is als je hem in de taart hebt gestoken.

Klop de crème fraîche op. Los de gelatine op in 3 eetlepels warm water volgens de verpakking. Meng de jam, kleurstof en de gelatine. Voeg dan alles toe aan de crème fraîche en meng goed. Snijd de aardbeien in plakjes/stukjes, bewaar er een paar voor de garnering.

Snijd de taart doormidden, zodat je twee taarthelften hebt. Besmeer dan 1 helft met de helft van de crème fraiche, leg er de aardbeien op en leg de andere taarthelft daar weer bovenop.

Besmeer dan de bovenkant van de taart met het crème fraîche mengsel. Verdeel de aardbeien die je bewaard hebt over de bovenkant van de taart. Zet de taart minstens twee uur in de koelkast of tot de vulling goed is opgesteven.
Serveer de taart op een mooi bord, garneer eventueel nog met blaadjes munt of basilicum, voor een speciale smaak!

Tips:

  • Ik deed de stukjes aardbei door het crème fraîche-mengsel, zodat je ook op de bovenkant van de taart aardbeien hebt.
  • Als je nog wat crème fraîche over hebt, zou je ook de buitenrand van de taart kunnen besmeren, zodat je een mooie buitenkant hebt.
  • Je kunt ook nog een klein beetje likeur aan het crème fraîche-mengsel kunnen toevoegen.
  • De aardbeien kun je vervangen met allerlei fruit, zolang dat maar niet botst met zuivel (kiwi en ananas zijn berucht! Je kunt ze wel uit blik gebruiken, of even blancheren).
  • Voor extra feestelijkheid kun je nog slagroom over de taart verdelen!
Pin It!

2 opmerkingen:

  1. Dat ziet er heerlijk uit en als ik de ingrediënten zo zie denk ik dat het een fijne frisse taart is.
    Goede tip om de aardbeien over de verschillende lagen te verdelen.
    NAtuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beetje laat dat ik reageer.... maar ik ben weggeweest en dan heb je zo maar een achterstand met lezen en reageren.... Bedankt voor je welkom: heel attent van je. De aardbeientaart is wel heel feestelijk en vast ook heel lekker. Ik ga dit recept vast maken; ik heb hier thuis een grote liefhebber.
    Je geeft echt heerlijke recepten.
    Groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...