maandag 14 mei 2012

Meatless Monday: Paprikasoep met maismuffins

Op de markt kocht ik een hele zak paprika's voor een zacht prijsje. Lekkere paprika's, stevig, veel oranje en een paar groenen...maar volgens 'de maat' te klein en te onregelmatig om los verkocht te worden.
Nou, de smaak is er  niet minder om! :)

Maar...dan heb je zo'n zak... zit zeker 1,5kg in...en wat moet je er dan mee :p Allemaal door de salade leek mij niet zo'n goed idee. Ik had in ieder geval al in gedachten om paprikasoep te maken. Gezond, doordat je geen voedingsstoffen verliest, snel en lekker, zeker met een Mexicaans tintje! Deze soep is krachtig van smaak door de kruiden, maar toch licht zoet door de bonen. De muffins zijn erg smeuïg en de combinatie kaas-mais-paprika is erg goed!
Paprikasoep met maismuffins
Ik geef de recepten voor de soep en de muffins apart. Eerst komt de soep.

Wat heb je nodig voor de paprikasoep, 4 personen:

  • 500 gram schoongemaakte paprika, in blokjes
  • 1 ui
  • 2 teentjes knoflook
  • 2 handjes groene linzen
  • blik tomatenblokjes (400 gram)
  • 1/2 à 1 rode peper
  • 1/2 liter groentebouillon 
  • 1 blik mais (280 gram)
  • 1 pot witte bonen in tomatensaus (700 gram)
  • 1 tomaat
  • paprikapoeder
  • gemalen komijn
  • gemalen koriander
  • crème fraîche
Snijd de ui door midden en dan in plakjes. Verhit een scheutje olie in een grote pan, voeg de ui toe. Pers de twee knoflookteentjes boven de pan. Roer af en toe, tot het lekker begint te geuren. Laat de knoflook niet bruin worden! Verwijder de zaadjes uit de peper en snijd de peper in ringetjes.
Voeg dan de blokjes paprika, de linzen, peper, tomatenblokjes en groentebouillon toe aan de ui. Breng aan de kook en laat ongeveer 20 minuten zachtjes sudderen.
Snijd de tomaat in 4 stukjes, haal de zaadjes eruit en snijd in kleine blokjes. Giet het blik mais af.
Haal de soep van het vuur en maak de soep fijn in een blender of met de staafmixer.
Breng de soep weer aan de kook, voeg de tomaat, mais en witte bonen toe. Roer goed door.
Breng op smaak met komijn (ik deed ongeveer 2 tl), paprikapoeder (een flinke snuif) en koriander (1/2 tl).
Schep de soep in kommen en serveer met een schepje crème fraîche.

Soep

Het recept voor de maismuffins komt, volgens de bron, uit de "Mitchigan Dutch chapter of the United States Regional cookbook, Culinary Arts Institute of Chicago, 1947. Klinkt al mooi toch? In dat boek worden het geen maismuffins genoemd, maar maiskadetjes! 
De benodigde hoeveelheden staan in cups, ik heb niet afgewogen hoeveel het in gram was. Als iemand er behoefte aan heeft, kijk ik het nog wel even na :)


 Wat heb je nodig voor de maismuffins (hartige cupcakes, 12 stuks):

  • 60 ml olie
  • 1/2 tl zout
  • 1 el suiker
  • 2 eieren
  • 1 cup melk
  • 2 tl bakpoeder
  • 1 cup bloem
  • 1 cup maismeel
  • eventueel: paprikapoeder, gemalen komijn en/of geraspte kaas

Wat moet je doen:
Verwarm de oven voor op 180 graden Celsius.
Zeef de bloem, maismeel en bakpoeder. Mix in een andere kom de olie, suiker en zout. Voeg de melk en de eieren toe. Wanneer alles goed gemengd is, voeg je de bloem toe. Gebruik nu liever een houten lepel dan de mixer om alles goed met elkaar te mengen. Houd het een luchtig geheel!
Breng het beslag eventueel op smaak met paprikapoeder, komijn en/of kaas.
Schep het beslag in de muffinvom en bak ongeveer 15-20 minuten in de oven.
Laat even afkoelen voordat je ze uit de vorm haalt.


Tips:

  • In de soep is verse koriander ook erg lekker.
  • Voor de muffins gebruikte ik een mengsel van olijfolie en vloeibare bakboter.
  • Wanneer je wat geraspte kaas op de muffins legt als ze net uit de oven komen, dan smelt dat nog een beetje...hmmmmm!
Pin It!

4 opmerkingen:

  1. Dit is vast een pittige soep! Er zitten heel wat ingrediënten in. Wel een mooi vegetarisch gerecht. De muffins zien er ook heerlijk uit. Een smakelijke maaltijd.
    Groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een verrukkelijke combinatie van soep met muffins (of kadetjes: klinkt veel leuker)!
    Zeker een recept om een keer uit te proberen.

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die soep ga ik zeker proberen, ik ben dol op soep! Maar ik denk dat ik er kidneyboontjes door doe i.p.v. witte, die vind ik namelijk ook zo lekker.....
    groetjes
    Evelyn

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gisteren heb ik deze soep gemaakt. Ik had er gekochte maisbroodjes bij. Verder heb ik de maiskorrels en de wittebonen en de tomaat ook met de staafmixer fijn gemaakt. De soep was HEEL lekker. Voor herhaling vatbaar. Bedankt voor het recept. Groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...