woensdag 16 mei 2012

Verse lasagnebladeren: hoe doe je dat?

Verse pasta vind ik heerlijk. In de winkel zijn verse lasagnebladeren alleen best duur, maar gelukkig kun je ze heel gemakkelijk zelf maken! Ik heb vorig jaar een pastamachine gekocht en ben er erg blij mee: hij werkt heel gemakkelijk en de pasta is heerlijk... Je kunt er niet alleen de lasagnebladeren mee maken, maar ook spaghetti en linguini. Ook ravioli kan, maar dan moet je natuurlijk wel zelf een beetje handig zijn met de vulling. Dat is, voor mij, een project voor later:p

Lasagne met verse lasagnebladen
Let op: de foto's zijn van een keer dat ik pasta maakte voor 5 personen. De hoeveelheden in het recept zijn maar voor 2!

Wat heb je nodig voor verse pasta, 2 personen:
200 gram bloem
2 eieren

Wat moet je doen:
Maak een kuiltje in het midden van de bloem. Breek 1 ei boven het bloem en meng tot het ei is opgenomen door de bloem. Breek dan het laatste ei en meng weer goed. Blijf goed kneden, tot het een egaal deeg wordt. Het lijkt eerst of dat het nooit gaat worden, maar houd hoop! :p
Als het echt te droog blijft, voeg dan een drupje water toe. Blijft het aan je handen plakken? Voeg dan een lepetje bloem toe. Voeg hele kleine hoeveelheden toe: het wordt snel te veel.

Het deeg is klaar
Heb je een mooi deeg gekneed dat niet aan je handen plakt? Verdeel het dan in kleine stukken. Ik maakte er 8 stukjes van.

Haal het deeg door de grootste stand van de pastamachine, zo'n 5 keer.


Dan een standje kleiner, weer 5 keer er door etc., totdat het deeg voor jou de gewenste dikte heeft. Voor lasagnebladeren ga ik altijd door tot de kleinste stand, anders heb je zo'n dikke plak pasta in de lasagne.
Voor de lasagnebladeren ben je nu klaar, voor spaghetti enzo moet je hem nu nog snijden in dunne reepjes: dat kan ook op de pastamachine.
Leg de dunne lasagnebladen te drogen op een plastic werkblad tot je alle bladen klaar hebt.

Ik gebruik een droogrek, dat werkt ook prima! Wel af en toe de bladen omdraaien, anders blijven ze te veel in een hoek zitten. Zorg ervoor dat de bladen elkaar absoluut niet raken, dan krijg je ze niet meer van elkaar af!

Verwerk de pasta nu in je gerecht. Denk er wel aan dat verse pasta veel sneller klaar is dan gedroogde! Gekookte pasta maken duurt ongeveer 5 minuten, lasagne in de oven ongeveer 30 minuten.
Pin It!

8 opmerkingen:

  1. Ik vind met name het drogen van verse pasta. Als ik aan het koken ben, wil ik doorgaan. Bovendien vind ik het onbehoorlijk veel troep veroorzaken (ligt aan mij). Maar lekker is het zeker, dat wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nell, het drogen van de pasta hoeft niet hoor! Maar ik wil altijd graag eerst alle bladeren klaar hebben en dan pas gaan stapelen. Als je de saus al klaar hebt staan, kun je de lasagne gelijk opbouwen als je dat wilt :)

      Verwijderen
  2. Heerlijk, die verse pasta, maar je moet er wel even tijd voor uittrekken...

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Moet je de lasange eerst een beetje voorkoken, want die van mij was na 45 min in de oven niet helemaal gaar?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat de bladeren niet goed gaar worden, kan ook aan de dikte van de saus liggen. Als je saus goed 'soepig' is, worden de bladeren beter gaar.
      Je kunt eventueel de bladeren voorkoken, maar als je de bladeren direct na het maken verwerkt, zou dat eigenlijk niet nodig moeten zijn.

      Hopelijk gaat het de volgende keer beter!

      Verwijderen
  4. Mijn verse zelfgemaakte lasagnebladen leken wel te zijn opgelost toen het gerecht uit de oven kwam. Dus geen structuur in het gerecht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat raar, dat heb ik niet eerder meegemaakt! Heb je het deeg lang genoeg gekneed (in de machine)? Het kan ook zijn dat je saus teveel vocht bevatte. Een echte oorzaak kan ik je helaas niet geven...

      Groet,
      Anne

      Verwijderen
  5. Ga het proberen vandaag laat het nog wel weten gr Fred

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...