donderdag 3 mei 2012

Hmmm.... smeuïge, "gooey" brownies als cupcake

Vandaag is de ene helft van Kookstel jarig...tijd voor wat lekkers! Chocola is eeuwig favoriet, en zelf houd ik erg van brownies. Toch vind ik het vaak tegenvallen hoe de brownies in een koffiehuisje smaken. Of leg ik de lat nou heel hoog...
Vanmorgen heb ik eens rondgesnuffeld op het internet naar een heerlijk recept voor brownies, die lekker smeuïg en "gooey" zijn. Afgaande op de plaatjes koos ik voor dit recept. Hmmm....ze smaken echt zoals ze eruit zien!
Brownie in hartvorm, lekker met een kopje koffie!

Echt donkere chocolade, lichtzoet, smeuïg... Njam!
Om het wat speels te maken, heb ik 6 brownies in een hartvorm gebakken. De rest van het beslag bakte ik in een traditionele brownievorm.

Wat heb je nodig:

  • 250 gram boter
  • 200 gram donkere chocolade (ik gebruikte 85% cacao)
  • 80 gram cacao
  • 65 gram bloem, gezeefd
  • 1 tl bakpoeder
  • 360 gram suiker
  • 4 eieren

Wat moet je doen:
Verwarm de oven voor op 180 graden Celsius. Vet de bakvorm in.
Smelt de boter en de chocolade. Ik smolt de chocolade eerst in de magnetron, daarna de boter en voegde toen de chocolade toe aan de boter.
Meng ondertussen de cacao, bloem, bakpoeder en suiker. Voeg het botermengsel toe aan het cacaomengsel. Mix goed, tot het een egaal geheel wordt. Voeg dan de eieren toe en mix weer goed door. Het beslag gaat nu mooi glanzen en is bijna zwart van kleur.
Schep het beslag in de bakvorm. Ik vulde de hartjes met een dikke eetlepel beslag, dus niet helemaal vol.
De hartjes bakte ik vervolgens 15 minuten, de grote vorm 25 minuten.
Even wachten tot de brownies zijn afgekoeld en haal ze dan uit de vorm (of snijd de brownie in blokjes). Tast toe!

Tips:

  • Je kunt nog stukjes noot aan het beslag toevoegen, bijvoorbeeld hazelnoten of walnoten.
  • Stukjes chocolade door het beslag is ook erg lekker! Let er wel op dat het beslag zwaarder wordt en het eindresultaat wat minder luchtig.
  • De brownies kunnen ingevroren worden!
Pin It!

7 opmerkingen:

  1. Brownies invriezen? heb jij dan wel eens wat over? ze krijgen hier niet eens de kans om af te koelen! zo lekker vinden we ze hier. Ik ben het helemaal met je eens: brownies die je in een koffiehuis of wat dan ook neemt (en ook bij high teas en restaurants) zijn eigenlijk altijd veel te lang gebakken. Alsof het een Nederlandse cake is zo droog worden ze gebakken. Terwijl ze natuurlijk gewoon super gooey (mooi woord) en kleverig van binnen moeten zijn. Je hebt een heerlijk decadent recept opgeschreven!
    groeten,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. gefeliciteerd met de jarige.
    het recept ziet er heerlijk uit, ga ik zeker eens proberen, maar nu heb ik net een appeltaart in de oven gezet want morgen vieren wij ook een verjaardag!
    groetjes
    Evelyn

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Anne,

    Gefeliciteerd met de verjaardag van je wederhelft ....!

    Liefs
    Marjo

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi, gefeliciteerd jarige! De andere helft van Kookstel heeft er wel iets heel feestelijks bij gebakken: lekker, die smeuige brownies. Zo horen ze te zijn en met lekker veel choco. Fijne avond nog.

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Allereerst natuurlijk felicitaties voor de jarige helft van het Kookstel. Ik moet zeggen dat je hem wel verwent met dit heerlijke recept, ziet er perfect uit met die echte pure chocola.
    Een recept om goed te bewaren, Hmmmmmm.....
    Fijne dag nog, Proost!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gefeliciteerd! Hoop dat jullie samen lekker hebben gesnoept van de brownies. Vind gooey fudgy brownies zelf ook het allerlekkerst!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hey, I'm glad that you enjoyed the brownies! They look much tastier than my attempt haha xx

    www.almostdelightful.com

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...