dinsdag 29 mei 2012

Plantenruilmiddag

In onze tuin groeit werkelijk van alles: bessen, bramen, frambozen, allerlei kruiden, sla, tomaten... Elk jaar hebben we er weer zin in om van alles op te kweken en te genieten van de oogst. Het is echt heerlijk om in de tuin te lopen en te zien wat er opkomt en wat er bloeit!

Verse kruiden koop ik nooit meer: alle kruiden voor een lekkere kruidenboter staan in de tuin, evenals marjolein (oregano) en basilicum voor een Italiaanse maaltijd.


Dan de sla: de eerste sla van het seizoen, vers uit je tuin...hmmm... zo lekker!

Het is het allerleukste om zelf je planten op te kweken óf om ze te krijgen. We waren gelijk enthousiast toen we hoorden over de ruilmiddag op 26 mei. Helaas hoorden we het aan de late kant, maar we waren toch nog in staat om wat op te kweken. Niet zo veel bijzonders: wat frambozen, zonnebloemen en marjolein.
Op de fiets togen wij naar de volkstuin, waar de ruilmiddag was.


Het was zo leuk! Toen we aankwamen stond er al een auto met aanhanger: helemaal vol met bessenstruikjes  en ander spul... helemaal geen probleem om een kruisbes te ruilen voor drie zonnebloemen :p Haha! Erg leuk om zo met anderen te kunnen delen. Er waren ook mensen die niets mee hadden om te ruilen, maar toch met volle fietstassen vertrokken!
Er was iemand die cake meegenomen had (heel lekker, met appel en rozemarijn), er was koffie en thee... We waren helemaal niet van plan om lang te blijven, maar het gebeurde toch ;)
Er waren mensen heel blij met onze frambozen en de oregano is zelfs weer gedeeld :)
Zie hier onze "oogst":

  • 6 erwtenplantjes
  • pompoen
  • witte courgette
  • rode kool plantjes
  • Japanse Wijnbes
  • Kruisbes
  • aardperen (ben heel benieuwd wat dat gaat worden!)
  • zwarte mais
Die mais is ook wel bijzonder: de mevrouw waarvan we het gekregen hebben, is vorige zomer in Peru geweest. Daar heeft zij onder andere deze mais meegenomen! Bij haar in de tuin groeit het erg goed, hopelijk lukt het bij ons ook!

Ik heb overigens onze oregano wat bijgesnoeid, iemand nog belangstelling voor bio-oregano (geen plantje, maar de blaadjes!)? Ik zit in de omgeving Leeuwarden :)
Pin It!

3 opmerkingen:

  1. Wat een leuk idee, zo'n plantenruildag! Daar komt iedereen waarschijnlijk blij vandaan :)

    Kan ik ook nog wat akeleien bij jou ruilen voor wat groenteplantjes? Ik heb namelijk sinds kort een paar vierkantemetertuintjes! Daar kan nog wel het een en ander in geplant worden....

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha! Ehm...we hebben nog wat paprikaplantjes over en eventueel ook een peperplant? Pepers zijn niet heel scherp, maar wel peper:)
      Succes met je tuintjes! Wordt vast leuk :)

      Verwijderen
  2. Ik vind dit een heel goed initiatief. Het is ook echt weer in de belangstelling om zelf groentes en dergelijke te kweken. Ik wil in mijn nieuwe tuin ook kijken of ik wat ruimte kan overhouden voor groentes en kruiden.
    Dus misschien kom ik nog wel eens aan toe aan ruilen.
    Leuk dat je hier een blogje aan hebt gewijd..
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...