vrijdag 27 september 2013

Foodblogswap- Pizzabodem van bloemkool

In september heb ik weer meegedaan aan de Foodblogswap: koken van het blog van iemand anders. Elke keer vind ik het weer spannend om te horen van welke blog ik dit keer mag koken. Wil je ook eens meedoen? Op deze Facebook-pagina kun je je aanmelden.

Deze maand kookte ik een recept van Maaike, van MiCook. Wat een keuze! Maaike gebruikt ook allerlei verschillende granen, zoals bulgur, couscous en quinoa. Echt een inspiratieblog.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor de pizzabodem van bloemkool en mozzarella. Ik vond het zo bijzonder klinken, dat ik dat wel eens wilde uitproberen. Met in mijn achterhoofd de gedachte: dat gaat toch nooit lukken... Maar, het lukte wel! Het was verrassend lekker :)
Het was eigenlijk meer een soort 'pannenkoek': dik, zacht en smeuïg, niet echt krokant zoals je bij een pizza verwacht. De smaak paste echter wel heel goed bij de pizzasmaken, zoals tomaat en tonijn. Het is zeker voor herhaling vatbaar!
Bloemkool-mozzarellapizzabodem belegd met tonijn, ui en meer mozzarella...
Wat heb je nodig voor de pizzabodem van bloemkool en mozzarella (1 stuk):
  • 200 gram bloemkool (gewicht in roosjes)
  • 200 gram mozzarella
  • 1 ei
  • zout
  • kruiden (ik gebruikte wat oregano)
  • olijfolie
Wat moet je doen:
Verwarm de oven voor op 220 graden Celsius.
Doe de roosjes bloemkool in de keukenmachine en maal tot een fijn kruim. Doe de bloemkool in een magnetronbestendige kom en dek af met magnetronfolie. Zet de kom 8 minuten op vol vermogen in de magnetron. Schep de bloemkool om en laat dan even uitwasemen.
Maal ondertussen de mozzarella in de keukenmachine. Klop een ei los in een grote kom en voeg de mozzarella toe. Roer ook de bloemkool er doorheen.
Leg een stuk bakpapier op de bakplaat. Zet een springvorm zonder bodem op de plaat en druk het bloemkoolmengsel in de springvorm. Zo krijg je een mooie ronde pizza. Als je de bodem goed hebt aangedrukt, haal je de springvorm weer weg en bestrijk je de pizza met een beetje olijfolie.
Bak de pizzabodem 15-20 minuten in de oven.
Beleg hem daarna met je favoriete toppings en zet de pizza nog even onder de grill (5-7 minuten).
Eet smakelijk!

Tips:

  • De springvorm is echt heel handig! Heb je die niet, vorm dan een mooi rondje met behulp van een lepel en vork.
  • Je kunt de pizza beleggen met wat je maar wilt. Wij gingen voor eenvoud en snelheid: ketchup, tonijn en gebakken ui.
  • Omdat je pizza na het beleggen niet meer zo lang de oven in gaat, is het soms lekkerder om het beleg alvast voor te bakken, zoals uien en paprika.


Pin It!

5 opmerkingen:

  1. Het ziet er ook heerlijk uit. Ook maar eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk! Wat een verrassende keuze en wat fijn dat hij in de smaak viel!

    Leuk stukje, bedankt! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er lekker uit zeg! Ik mocht deze maand van jouw blog koken en ik heb je heerlijke chili con carne gemaakt - zal zeker niet het laatste recept zijn dat ik van je blog maak. Bedankt! Groetjes uit Frankrijk, Lisette

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je wel voor het recept, vanavond hebben we dit gegeten - lekker!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...