maandag 23 september 2013

Pompoencake binnen een kwartier!

Nu de herfst begonnen is, zijn de pompoenen ook weer goed verkrijgbaar. Heerlijk! Ik houd van de zoete, zachte smaak van pompoenen en koop ze dan ook regelmatig. Vorig jaar heb ik ook pompoenen ingemaakt, zodat ik ook pompoen kan eten zonder eerst te moeten hakken...want dat vind ik wel echt het nadeel van pompoen.
Op vooral Amerikaanse websites vind je allerlei heerlijke recepten met pompoen. Leuk om dat te bekijken, dan word ik helemaal geïnspireerd :)
Ik besloot om eerst maar eens pompoencake te maken (het recept vond ik hier). Het bereiden gaat heel snel: binnen een kwartier had ik alles  in de cakevorm. Dan moet de cake een uur in de oven en daarna afkoelen.
De bovenkant is lekker krokant, de binnenkant zacht en smeuïg. Verrassend!

Pompoencake
Ik halveerde het recept en voegde wat gemalen kruidnagel toe voor wat extra kruidigheid.

Wat heb je nodig voor 1 pompoencake:

  • 200 gram bloem
  • 1 tl baking soda
  • 3/4 tl zout
  • 1 tl gemalen kaneel
  • 1/2 tl gemalen gember
  • 1/2 tl gemalen nootmuskaat
  • 1/2 tl gemalen kruidnagel
  • 340 gram suiker
  • 250 gram pompoen, in blokjes en gaar gekookt
  • 2 eieren
  • 75 ml water
  • 115 ml olie

Wat moet je doen:
Verwarm de oven voor op 180 graden Celsius
Pureer de pompoen, eieren, water en olie. Ik gebruikte een blender, lekker snel!
Meng ondertussen de droge ingrediënten in een grote kom. Giet er de pompoenpuree bij en meng goed door elkaar.
Vet een cakevorm goed in, gebruik eventueel ook nog bakpapier om de cake snel uit de vorm te kunnen halen. Giet het cakebeslag in de vorm. Bak de cake een uur in de oven, totdat een sate-prikker droog uit de cake komt.
Laat de cake even afkoelen in de vorm en keer hem dan om. Laat verder afkoelen op een rooster.
Pompoencake net uit de oven
Tips:

  • Wil je de echte Amerikaanse pompoenpuree gebruiken? Rooster de pompoen dan gaar in de oven. Pureer de pompoen en laat in een fijne zeef (of vergiet met een schone theedoek) 1 uur uitlekken.
  • Deze cake kun je ook maken met zoete aardappelpuree. 
  • De cake smaakt lauwwarm ook erg lekker, met een beetje boter...
Pin It!

2 opmerkingen:

  1. Die ziet er lekker uit! Handig om pompoen in de diepvries in voorraad te hebben. Er wordt hier in de buurt heel veel te koop aangeboden. Heb jij een bepaald soort dat heel geschikt is voor deze cake?

    lieve groet,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alle eetbare(!) pompoenen zijn hier voor geschikt. Ik gebruikte een grote oranje pompoen (geen Hokkaido, die zijn klein en oranje). Maar een flespompoen is ook heerlijk!
      Trouwens, over pompoen in de diepvries: wel eerst even voorkoken en dan pas invriezen. Rauw ingevroren pompoen is na het ontdooien namelijk niet meer lekker...

      Groet,
      Anne

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...